ASSALAMUALAIKUM . SELAMAT DATANG

Monday 2 April 2012

Kesilapan Lazim Dalam Mengurus Wang

         Orang  lain sibuk menyimpan wang, anda juga bersemangat untuk menabung. Orang lain sibuk melabur di dalam bank berdaftar, anda pula melabur dalam skim cepat kaya. Akhirnya apabila habis duit dilaburkan untungnya entah kemana, Syarikat skim cepat kaya itu pulang tanpa khabar berita.Kedudukan kewangan yang stabil memberi impak baik untuk anda dan keluarga. Kita tidak tahu kecelakaan yang akan berlaku pada masa hadapan.  Dengan persediaan rapi, kesukaran itu mampu diatasi .

Gagal merancang
 
Alasan yang selalu diberikan oleh mereka yang tidak merancang kewangan ialah “saya sibuk
dengan kerja dan keluarga hingga tidak
sempat untuk menguruskan kewangan saya”. Sebenarnya, walaupun anda hanya tergolong dalam golongan berpendapatan sederhana, tabiat merancang kewangan akan membolehkan anda menjadi seorang Berjaya mengumpul kekayaan di kemudian hari .

Berbelanja melebihi kemampuan
Ukur baju di badan sendiri. Pepatah itu memang sesuai buat anda yang sering lupa bajet kewangan yang telah ditetapkan. Memang seronok melihat rakan lain sibuk membeli-belah, tapi fikirkan dahulu kedudukan kewangan kita. Memilih dan berhutang memang mengasyikkan, tetapi apabila tiba masa untuk melangsaikan hutang, kita mula rasa tertekan. Sebelum tekalan darah semakin tinggi, beringat-ingatlah sejauh mana kemampuan kita.

Tidak menabung untuk waktu kecemasan.
Insurans adalah cara terbaik untuk menabung di hari tua. Selain dapat memberi jaminan kewangan yang baik, faedah yang ditawarkan syarikat insurans boleh menampung pembelanjaan pada hari tua. Faedahnya bukan untuk anda sahaja malah membantu keluarga mendapat sumber kewangan sekiranya berlaku sesuatu yang tidak diingini pada diri anda

Berbelanja menggunakan kad kredit.
Kad kredit adalah musuh utama kepada semua orang.
 Kad kredit adalah musuh semua orang .Kerana kad kredit,ada yang jatuh muflis. Kerana kad
kredit juga, ada yang snggup meminjam dari pinjaman
yang tidak berlesen atau “ah-long” dan
mempergadaikan nyawa sendiri atau keluarga.


4 comments:

  1. Pepatah kata, beringat sebelum kena, berjimat sebelum habis. Jangan ikut nafsu semata-mata, nanti tergadai semua. huhu~

    ReplyDelete
    Replies
    1. jgn lupa folow balik sini>> http://studioous.blogspot.com/

      Delete
    2. haha betul tu . thanks sbb sudi follow

      Delete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete